gode grunner til å bevege seg 30 minutter hver dag

5 hyvää syytä liikkua joka päivä 30 minuutin ajan

Haluaisitko aloittaa treenaamisen, mutta et löydä sinulle sopivaa aikaa tai motivaatiosi on hukassa? Meillä on sinulle hyviä uutisia; kaikki mitä tämä sinulta vaatii, on vain 10 minuuttia aamulla, 10 minuuttia päivän aikana ja 10 minuuttia esimerkiksi matkalla töistä kotiin!
SATS
Kategoria
Harjoittelu

Vain jo 30 minuutin fyysisellä aktiivisuudella päivän aikana sinun on mahdollista saavuttaa terveyshyötyjä, jotka hellivät pitkällä aikavälillä kehoa ja mieltäsi. Voit jakaa 30 minuuttia helposti myös pienempiin osiin päivän aikana. Kuulostaa jo helpommin saavutettavalta, eikö?

Fyysinen aktiivisuus on nyt tärkeämpää kuin koskaan

Norjan terveysviranomaisten mukaan jopa 70% norjalaisista ei ole fyysisesti tarpeeksi aktiivisia. Ehkäpä vieläkin huolestuttavampaa on myös ihmisten jatkuva istuminen. Göteborgin voimistelu- ja urheilukorkeakoulun tekemä tutkimus osoitti, että valtaosa toimistotyöntekijöistä istui päivässä liikaa fyysisen terveyden kannalta. Keskimäärin istumme jopa noin 10 tuntia päivässä.

Koronan myötä, suljetut kuntosalit ovat myös vaikeuttaneet ihmisten harjoittelemista ja treenien jatkuvuutta. Jos liityt nyt ELIXIAN jäseneksi, sinulla on pääsy laajaan Online Training-valikoimaamme, josta löydät paljon erilaisia digitaalisia harjoittelumahdollisuuksia. Haluamme helpottaa sinun aktiivisena pysymistä riippumatta siitä, haluatko treenata kuntosalilla vai kotona.

Tarkista tästä mitä kymmenen minuutin fyysinen aktiivisuus kolme kertaa päivässä tekee fyysiselle ja henkiselle terveydellesi:

1. Vähentää tuki- ja liikuntaelinsairauksien riskiä

Tuki- ja liikuntaelinsairaudet ovat yleisin syy sairaslomaan Norjassa. Ongelmia esiintyy etenkin silloin, kun kuormitus nousee liian suureksi, tai esimerkiksi pitkään paikallaan istuminen aiheuttaa sitä, etteivät lihakset ja nivelet eivät saa tarpeeksi luonnollista liikettä työpäivän aikana.

Jos nouset ylös kymmeneksi minuutiksi ja teet yksinkertaisia harjoituksia, lisää tämä verenkiertoa, liikettä lihaksiin ja niveliin, sekä kehosi pääsee myös rentoutumaan samalla.

2. Vähentää sydän- ja verisuonitautien riskiä

Jo 30 minuutin aktiivisuus päivässä voi myös ehkäistä ylipainon riskiä, mikä puolestaan voi vähentää elämäntapasairauksien riskiä, joita ovat mm. korkea kolesteroli, korkea verenpaine tai riskit sydänkohtaukseen tai aivohalvaukseen. Sydän- ja verisuonitautien ehkäisemiseksi kannattaakin harjoitella 3 kertaa viikossa niin, että sydämen sykkeesi nousee, jolloin sydän pääsee vahvistumaan.

3. Suojaa masennukselta ja dementialta

Aktiivinen elämä ehkäisee myös masennusta ja dementiaa – tiesitkö, että vain yksi kävelylenkki viikossa voi ehkäistä masennusta? Ja jos kävelet puolen tunnin ajan joka päivä, vähennät myös dementian riskiä 50 prosentilla.

4. 4 minuutin fyysinen aktiivisuus mahdollistaa sinulle lisää keskittymiskykyä jopa tunnin ajaksi.

Aivot on elin, johon fyysinen aktiivisuus vaikuttaa eniten. Fyysisellä aktiivisuudella on positiivisia vaikutuksia stressinhallintaan, oppimiseen, muistiin, luovuuteen, keskittymiskykyyn ja älykkyyteen. Myös hyvä uutinen on se, että liikunnalla on myös pysyviä, että välittömiä vaikutuksia muistiisi!

5. Liikunta tekee sinut onnelliseksi!

Fyysisellä aktiivisuudella on välitön vaikutus aivoihimme endorfiinien ja dopamiinin vapautumisen muodossa, sillä nämä molemmat antavat meille ilon ja onnen tunnetta, sekä vapauttavat käyttöömme lisäenergiaa. Nyt siis nauttimaan treenaamisesta!