Yoga

10 asiaa, joita et tiennyt joogasta

Pidätkö joogasta? Silloin et ole ainoa. Jooga on suosittu liikuntalaji, jota harrastavat niin nuoret kuin vanhatkin. Tässä on 10 asiaa, joita et (ehkä) tiennyt joogasta.
Kategoria
Harjoittelu

Jos harrastat joogaa, olet varmasti huomannut, että se vaikuttaa sekä fyysiseen että psyykkiseen hyvinvointiin. Mutta tiesitkö nämä muut asiat?

10 ASIAA, JOITA ET (EHKÄ) TIENNYT JOOGASTA

1. Jooga vahvistaa. Jooga vaikuttaa koko kehoon ja etenkin keskivartaloon.

2. Nukut paremmin. Joogaa harrastamalla opit rentoutumaan ja sulkemaan pois ulkoiset stressitekijät. Pystyt nukahtamaan helpommin.

3. Alhaisempi verenpaine. Jooga voi laskea verenpainetta (1). Danderydin sairaalassa Ruotsissa lääkintäjoogaa käytetään hoitomuotona (2).

4. Jooga auttaa selkäkipuun. Jooga laukaisee kehon jännitystiloja, jolloin kehosta tulee notkeampi. Tämän ansiosta jooga ehkäisee ja jopa lievittää kipua hartioissa, lantiossa, niskassa, olkapäissä ja selässä.

5. Omakuva paranee. Jooga voi auttaa ihmistä hyväksymään itsensä sellaisena kuin on. Joogaamalla opit tuntemaan kehosi, omat tarpeesi ja rajasi, ja omakuvasi ja kehokuvasi voi muuttua.


JOOGA SAA MINUT TUNTEMAAN SAMANAIKAISESTI HARMONIAA, VOIMAA, RAUHAA JA PIRTEYTTÄ. - AMANDA


6. Jooga auttaa masennukseen. - Tutkimukset ovat osoittaneet, että joogan masennusta ehkäisevä vaikutus voi olla huomattava (3).

7. Ruoansulatus tehostuu. Joogatessa väännät kehoasi erilaisiin asentoihin. Nämä kiertelyt ja vääntelyt stimuloivat ruoan siirtymistä eteenpäin ja vaikuttavat myönteisesti ruoansulatukseen.

8. Joogalla on pitkät juuret. Jooga on lähtöisin Intiasta. Se kehitettiin jo 3 000–5 000 vuotta sitten.

9. Tarkoittaa yhteyttä. Jooga-sana tulee sanskritin kielen sanasta ”yug”, joka tarkoittaa yhteyttä tai yhteen sitomista ja viittaa kehon ja mielen väliseen yhteyteen.

10. Jooga tasapainottaa hormoneja. Joogan sanotaan tasapainottavan erityisesti umpieritysjärjestelmän rauhasia, joiden tehtävä on erittää elimistön hormoneja. 


JOOGA HARJOITTAA MIELTÄ YHTÄ PALJON KUIN KEHOA. SE VAHVISTAA KEHOA JA RAUHOITTAA MIELTÄ. KUKA TAHANSA VOI JOOGATA. SE ON HYVÄKSI KAIKILLE, NIIN JOOGAAJALLE ITSELLEEN KUIN KAIKILLE HÄNEN YMPÄRILLÄÄN. – MARGUNN AGUILAR


Haluatko tutustua joogatarjontaamme? Napsauta tätä!