Anita Hegge - Meditasjon

Meditaatio aloittelijoille

Haluatko aloittaa meditoinnin? Tässä on opas sinulle, joka olet uusi meditaation parissa.
Anita Hegge
Nordic Yoga & MindBody Manager SATS / HiYoga
Kategoria
Harjoittelu

NÄIN MEDITOIT

  1. 1. Etsi mukava paikka, jossa voit istua ilman häiriötekijöitä muutaman minuutin.

  2. Istu mukavasti selkä suorana ja nojaa seinää vasten. Voit istua esimerkiksi tyynyllä mukavuuden lisäämiseksi.

  3. Sulje silmät ja keskity sisinpääsi. Voi olla vaikeaa ymmärtää, mitä sisinpään keskittyminen tarkoittaa, mutta kyse on itse asiassa  yksinkertaisesti ulkoisten asioiden sulkemisesta itsesi ulkopuolelle ja yrityksestä löytää rauha, jossa annat itsellesi muutaman minuutin aikaa tuntea, miltä kehosi tuntuu ja minne ajatuksesi vievät sinut. Olla aktiivisesti läsnä kehossasi. 

  4. Keskitä huomiosi: oletko stressaantunut, onko sinulla kipuja kehossasi? Kun annat itsellesi luvan tuntea, voit yhtäkkiä huomata, että hartiat ovatkin ehkä hieman jännittyneet ja koholla? Tunnustele myös mitä tunnet, pystytkö löytämään sisäisen rauhan vai onko se vaikeaa? Mikään ei ole oikein tai väärin, nyt sinun tulee vain selvittää, miltä sinusta tuntuu.

  5. Kun olet lopettanut meditaation, palaa rauhassa päivän tehtävien pariin.

KÄYTÄNNÖN VINKKEJÄ MEDITOINTIIN:

Ei ole mitenkään harvinaista tuntea oloasi hieman turhautuneeksi ja hämmentyneeksi, kun aloitat meditoinnin. Olemme koonneet käteviä vinkkejä, joiden avulla pääset alkuun:

VÄSYNYT

Kun aloitat meditoinnin, voi olla vaikea löytää tasapaino keskittymisen ja rentoutumisen välillä. Saatat tuntea olosi uniseksi tai voit jopa nukahtaa. Ota rauhallisesti, tämä ei johdu siitä, että olisit huono meditoimaan. Kyse voi yksinkertaisesti olla siitä, että kehosi on väsynyt ja tarvitset todella unta! 

Välttääksesi nukahtamista, istuma-asento voi auttaa. Katso ylempää kohta 2 - istu mukavasti, mutta ole valpas. Älä mene makuulle, sillä se saa sinut helpommin nukahtamaan. Jos istuma-asento ei auta, voit aloittaa kävelymeditaatiolla ja miettiä, mihin aikaan päivästä meditoit. Jos sinulla on edelleen vaikeuksia pysyä hereillä, aamujooga voi olla täydellinen valinta sinulle.

ANNA AJATUSTESI LENTÄÄ

Aivomme on luotu ajattelemaan, joten se on juuri sitä, mitä se haluaa tehdä. Jatka ajattelua! Tämä ei tarkoita, ettetkö meditoisi kunnolla. Meditaatio auttaa sinua tulemaan tietoiseksi ja tiedostamaan, mitä ajattelet, missä ajatukset lentävät ja mitä se tekee sinulle, kehollesi, mielellesi ja päivällesi. 

Vähitellen meditaatio auttaa sinua näkemään itsesi ja tunnistamaan ajatusmallisi. Kun istut ja annat ajatuksiesi tulla, tarkkaile niitä. Anna tilaa kaikille ajatuksillesi ja keskitä huomiosi rauhalliseen hengittämiseen riippumatta siitä, minkälaisia ajatuksesi sillä hetkellä ovat.

KIPU

Meditoidessa kivun tunteminen kehossa on hyvin yleistä. Sitä voi lievittää muuttamalla istuma-asentoa. Tyyny tai muu pehmuste istuinluiden tai polvien alla voi myös auttaa.  Mutta on myös luonnollista, että tulet tietoiseksi kehostasi niin hyvässä kuin epämukavemmissakin asioissa, kun rauhoitat mielesi ja kiinnität huomiosi kehoosi. Tulet luonnollisesti tietoisemmaksi myös suuremmista ja pienemmistä epämukavuuksista. 

Jos koet kipua tai epämukavuutta istuessasi, kiinnitä huomiota tunteisiisi. Miltä kipu tuntuu ja missä tunnet sitä? Vie huomio kehoosi ja katso, vähentääkö se epämukavuuden tai ärsytyksen tunnetta. Jos ei, on erittäin tärkeää antaa itsellesi aikaa ja mahdollisuus todella tuntea ja tunnustella, miltä sinusta tuntuu.Käytät usein paljon aikaa kysyäksesi muilta kuinka he voivat - milloin olet viimeeksi esittänyt saman kysymyksen itsellesi?  

Hyvää meditointia!