Are energy drinks healthy?

Ovatko energiajuomat terveellisiä?

Juotko energiajuomia kahvin sijaan? Tai juotko energiajuomia siksi, että ne sisältävät vitamiineja ja haaraketjuisia aminohappoja (BCAA)? Tässä on ravitsemusneuvojan analyysi trendikkäistä energiajuomista.
Kristine Symreng
ravitsemusneuvoja
Kategoria
Ravinto ja hyvinvointi

Energiajuomia markkinoidaan terveellisinä, ja monet juovat niitä, koska he uskovat niistä olevan heille jollain tavalla hyötyä. Samaan aikaan saadaan tietoja lasten ja nuorten kofeiinimyrkytyksistä. Ovatko energiajuomat vaarallisia? Ja mitä ne oikeastaan sisältävät? 

ENERGIAJUOMIEN SISÄLTÖ

Energiajuomat voivat sisältää erilaisia aineksia, mutta yleensä niissä on sokeria tai makeutusainetta, vitamiineja ja hivenaineita sekä kofeiinia ja joskus myös haaraketjuisia aminohappoja (BCAA). Suurin osa juomasta on vettä. 


ENERGIAJUOMIEN ONGELMA ON, ETTÄ NE SISÄLTÄVÄT USEIN JOPA KAHDEN KAHVIKUPILLISEN VERRAN KOFEIINIA


KOFEIINI

Energiajuomat sisältävät usein kofeiinia, eikä ole lainkaan tavatonta, että ihmiset, jotka eivät juo kahvia, juovat usein sen sijaan kofeiinia sisältäviä energiajuomia niiden piristävän vaikutuksen vuoksi. Kohtuullisina määrinä kofeiini ei ole vaarallista. Energiajuomien ongelma on, että ne voivat usein sisältää jopa kahden kahvikupillisen verran kofeiinia. Energiajuomat muistuttavat maultaan limsoja ja ovat suosittuja nuorten parissa. Lapset ja nuoret ovat kevyempiä kuin aikuiset, ja siksi energiajuomien kofeiinisisältö vaikuttaa heihin enemmän. Kofeiinimyrkytys voi aiheuttaa vapinaa, pahoinvointia, oksentelua, epileptisiä kouristuksia ja sydämen tykytystä (1). 

Kofeiinin nauttiminen yhdessä alkoholin kanssa heikentää kykyä tiedostaa humalatila. Siksi on helpompi tulla juoneeksi liikaa alkoholia, jos sitä juo energiajuomaan sekoitettuna.

VITAMIINIT JA HIVENAINEET

Energiajuomia markkinoidaan vitamiinien ja hivenaineiden avulla terveellisinä. Energiajuomista saatavilla ylimääräisillä vitamiineilla ja hivenaineilla ei kuitenkaan ole lainkaan myönteisiä terveysvaikutuksia, koska useimmat saavat niitä riittävästi ruoasta. Tämä on tilanne etenkin silloin, jos treenaa säännöllisesti, jolloin tulee luonnollisesti syötyä enemmän. Jos jostain vitamiinista tai hivenaineesta on puutetta, puutostila on parempi korjata paljon juuri kyseistä vitamiinia tai hivenainetta sisältävällä ravintolisällä tai ruoalla. Toisaalta ylimääräisesti B-vitamiinien saannista ei ole mitään suoranaista haittaa, koska mahdollinen liiallinen määrä poistuu elimistöstä virtsan mukana. Joihinkin energiajuomiin on lisätty myös D-vitamiinia, jota monet meistä pohjoismaalaisista saa liian vähän, joten sen voisi nähdä etuna. 

SOKERI JA MAKEUTUSAINEET

Sokeria sisältävät energiajuomat ovat oikeastaan kuin limsaa, jota kukaan ei tietenkään tarvitse normaalisti. Ainoa tilanne, jolloin sokeria sisältävää juomaa tarvitsee, on pitkäkestoinen kuntoharjoittelu, esimerkiksi maratonin aikana. Mutta silloin on suositeltavaa juoda urheilujuomia, jotka sisältävät veden ja hiilihydraattien lisäksi myös suolaa.


MAKEUTUSAINEILLA ON USEIMMITEN HAITTAVAIKUTUKSIA VAIN VALTAVINA MÄÄRINÄ NAUTITTUINA


Makeutusainetta sisältävistä juomista ei saa lisäenergiaa pitkäkestoisen urheilusuorituksen aikana, mutta niillä ei myöskään ole samoja kielteisiä vaikutuksia kuin lisätyllä sokerilla. Kohtuullisina määrinä makeutusaineet eivät ole vaarallisia. Makeutusaineita tarvitaan yleensä valtavia määriä, jotta niillä olisi joitain haittavaikutuksia. Ne voivat kuitenkin johtaa tottumukseen, että juomien ja muiden elintarvikkeiden täytyy maistua makeilta, mikä voidaan tietenkin nähdä haittana.

BCAA

Haaraketjuisia aminohappoja (BCAA) tarvitaan proteiinisynteesiä ja lihasten kasvua varten. Energiajuomien BCAA-pitoisuus on yleensä kuitenkin liian pieni, jotta sillä olisi käytännössä mitään merkitystä. Sillä juomia kuitenkin markkinoidaan kuntoilusta kiinnostuneille kuluttajille. Haaraketjuisia aminohappoja on luonnostaan tavallisissa paljon proteiinia sisältävissä elintarvikkeissa, kuten meijerituotteissa, kananmunissa, lihassa ja kalassa. Jos lihasmassaa haluaa kasvattaa, kannattaa syödä proteiinipitoisia elintarvikkeita säännöllisesti päivän aikana. Proteiinia ei yleensä voi saada liikaa tavallisesta ruoasta, jos ei käytä ravintolisiä.  

YHTEENVETO:

  • Energiajuomien kohtuullinen nauttiminen ei ole vaarallista, mutta ne eivät myöskään paranna terveyttä.

  • Jos energiajuomia juo limsan tai kahvin sijasta, kannattaa valita mieluummin makeutusainetta kuin sokeria sisältäviä vaihtoehtoja. 

  • Mitä kevyempi kehon paino, sitä herkempi on kofeiinille. Yksi energiajuoma sisältää usein yhtä paljon kofeiinia kuin 1–2 kuppia kahvia.

  • Lasten pitäisi mieluiten välttää energiajuomia, mutta jos he silloin tällöin haluavat juoda sellaisen, on suositeltavaa valita kofeiiniton energiajuoma.

  • Jos energiajuomia juo saadakseen vitamiineja, hivenaineita tai haaraketjuisia aminohappoja (BCAA), se on melko kallis tapa saada näitä ravintoaineita. Tavallinen ruoka on sekä terveellisempää että halvempaa.