Polkaise syksy käyntiin uusilla terveellisillä tavoilla

Syksy on jo pitkällä ja olet toivottavasti motivoituneempi kuin koskaan aiemmin omaksumaan terveelliset elämäntavat, jotka toimivat arjessa. Mutta mitä terveelliset elämäntavat oikeastaan tarkoittavat ja miten niistä saisi pidettyä kiinni?
Kristine Symreng
ravitsemusneuvoja
Kategoria
Harjoittelu

Syksy on jo pitkällä ja uusia trendidieettejä on jälleen tullut kuin sieniä sateella. Nopeita tuloksia lupaavilla dieeteillä ei kuitenkaan usein saavuteta pitkäaikaista hyvinvointia, vaan sen eteen on, ikävä kyllä, tehtävä enemmän töitä. Jos haluat tehdä kunnollisen elämäntaparemontin, jatka lukemista. 

MITÄ PAHEITA SINULLA ON?

Useimmat meistä tietävät jo valmiiksi, mitä pitäisi muuttaa. Yleensä kaikkea ei suinkaan tarvitse muuttaa - päinvastoin, teet varmasti jo paljon oikein. Kysy itseltäsi, mitä paheita sinulla on? Aloita sellaisesta tapojen muutoksesta, josta on eniten hyötyä. 

Jos sinulla on esimerkiksi tapana napostella iltaisin karkkia tai jotain muuta, mitä kaapista saattaa löytyä, voisi olla hyvä aloittaa siitä. Iltaisin tulee usein syötyä puhtaasti tavan tai levottomuuden vuoksi. Kun illalla alkaa väsyttää, tulee helposti turvauduttua nopean energian lähteisiin, kuten paljon sokeria ja rasvaa sisältäviin elintarvikkeisiin. On helpompaa aloittaa jokin hyvä kuin lopettaa huono tapa. Siksi kannattaa ennemmin vaihtaa vähemmän huonoja tapoja uusiin, terveellisempiin vaihtoehtoihin. Ehkä voisit juoda kupin teetä napostelun sijaan? Tai paloitella jonkin eksoottisen hedelmän?

TÄRKEINTÄ ON OLLA OSTAMATTA KARKKIA KOTIIN. ENNEMMIN TAI MYÖHEMMIN JOKU SYÖ NE KUITENKIN. SIKSI RUOKAKOMERO JA JÄÄKAAPPI KANNATTAA ENNEMMIN TÄYTTÄÄ RAVINTEIKKAILLA RUOILLA, JOISTA VOI NAUTTIA HYVÄLLÄ OMALLATUNNOLLA.

Jos tarvitset vinkkejä terveellisistä tavoista, tässä artikkelissa on parhaat vinkkimme terveellisiin elämäntapoihin. Aloita kokeilemalla jotain sellaista, josta uskot olevan eniten hyötyä elämässäsi, ja tee siitä tapa.

8 VINKKIÄ TERVEELLISIIN TAPOIHIN

  • Aloita päivä jollain sellaisella, mikä on hyväksi terveydellesiKäy esimerkiksi aamukävelyllä tai tee kevyt voimaharjoitus ja syö sen jälkeen runsasravinteinen aamiainen. Päivän aloittaminen hyvillä tavoilla saa sinut tuntemaan, että olet reipas, ja jatkamaan päivää samaan tapaan.

  • Syö paljon kasviksiaHedelmät ja vihannekset ovat parasta, mitä voimme antaa kehollemme. Syö kasviksia monipuolisesti jokaisella aterialla. Pane paprikarenkaita voileivän päälle, syö paketillinen kirsikkatomaatteja välipalaksi tai täytä eväslaatikko pakasteherneillä. Vegaaniksi ei tarvitse ryhtyä, mutta lisää kasvisten määrää ruokavaliossasi, niin teet palveluksen omalle terveydellesi ja ympäristölle.  

  • Laita ruoka alusta asti itseLaittamalla ruoan itse sinun ei tarvitse huolehtia tarpeettomista lisäaineista ja tiedät tarkalleen, mitä syöt. Broileri- tai lohifileen paistaminen ei useimmiten vie sen enempää aikaa kuin valmiiden lihapullien paistaminen. Syö fileen kanssa ruokaisa salaatti, jossa on paljon erilaisia kasviksia, joissa on puruvastusta, ja paljon kuitua sisältävää viljaa, kuten ruokavehnää, ruokakauraa, täysjyväbulgurvehnää tai kvinoaa.

  • Juo vettäVesi on paras vaihtoehto ruokajuomana ja aterioiden välillä. Vesi on ihmiselle elintärkeää, eikä se sisällä kaloreita. Vedenjuonnin kanssa ei kuitenkaan tarvitse liioitella. Jos joudut käymään vessassa tiheään tahtiin, juot liian usein. Virtsan tulee olla vaaleankeltaista. Silloin tiedät juovasi juuri sopivan paljon.

  • Eroon makeanhimosta Syö hedelmiä tai jotain proteiinipitoista, jos mielesi tekee syödä jotain. Opettele nauttimaan luonnollisesta makeudesta ja jätä tarpeeton sokeri pois ruokavaliostasi. Ja jälleen kerran; älä osta sellaista, mitä et halua olevan saatavillasi. Tämä koskee sekä kotia, työpaikkaa että laukkua.

  • Valitse makeuttamattomia tuotteitaTämä tarkoittaa elintarvikkeita, joihin ei ole lisätty sokeria. Tämä koskee etenkin leipää, jogurttia ja mysliä. Lue ainesosaluettelo. Tuotteessa on eniten sitä ainesta, joka on ainesosaluettelossa ensimmäisenä.  

  • Treenaa monipuolisesti Treeniviikkoon on hyvä sisältyä sekä voima-, kunto- ja tasapainoharjoituksia että liikkuvuusharjoituksia. Kokeile erilaisia liikuntamuotoja ja etsi itsellesi parhaiten sopivat! Treenaamisen pitää olla hauskaa ja antoisaa.

  • Syö ja nuku säännöllisestiSäännöllisyys on hyväksi keholle ja tarjoaa parhaat edellytykset rentoutumiselle ja palautumiselle.